lördag 6 juni 2015

Nationaldagsfirande på Tjolöholm

Min lördag började sådär. I min enfald hade jag en önskan om att få sova till 7 i alla fall. Men icke. 5.45 var det obönhörligen morgon. Noomi var pigg och glad och jag tyckte synd om mig själv i flera timmar.

Men efter att ha beklagat mig en stund på facetime för mamma, pappa och Emma kändes det bättre. Och det blev faktiskt något av den här dagen också.
Noomi hade pratat så mycket om att hon ville dansa, och till min glädje hittade jag en passande aktivitet för oss när jag läste kalendariet på GP. Nationaldagsfirande på Tjolöholms slott. Pampigt va?!

Tjolöholm ligger 4 mil söder om Göteborg och det tog ungefär 40 minuter att köra dit.
Vi kom dit klockan 12 och började med att äta lunch i caféet. Köttbullesmörgås till mig och barnportion köttbullar och pasta till Humlis. Hon åt som en häst, men självklart fanns det plats för lite chokladfudgetårta till dessert...

Efter lunchen fick Noomi vara med på en workshop och tillverka en egen liten vindsnurra. Hon valde färg på papper och målade som dekoration. Jag assisterade vid monteringen och vips hade vi gjort en supersnygg snurra. Ute blåste det och den snurrade på som bara den!

Sen lyssnade vi på stråkmusik. Det var ett samarbete med kulturskolan i Kungsbacka och de var såå duktiga. Särskilt symfoniorkestern, så pampigt.
Noomi sa att hon också ville spela...

Aktiviteterna fortsatte, vi åkte häst och vagn. Jätteroligt tyckte Noomi, hon var väldigt fascinerad när en av hästarna stannade och bajsade.
Det var mysigt att åka på vagnen och vi fick se en del av de vackra omgivningarna - en skymt av havet, rapsfält och ekskogar.

När vi kom tillbaka till området igen promenerade vi upp till slottet. Vi hade ingen vagn med oss, men det gick hur bra som helst. En del avstickare blev det såklart för blomplockning och så.

Vi har också lyssnat på en slagverksensemble som var himla duktiga. Ni skulle ha sett hur Noomi diggade, dansade med hela kroppen till rytmerna.
Innan vi åkte hemåt igen såg vi också på en dansuppvisning. Två grupper från kulturskolan. Noomi stod längst framme vid scenkanten och dansade med. Hon blev väldigt förtjust i balettnumret som var en del av den fula ankungen och var jätteduktig på att imitera rörelserna.

Klockan 16 var vi hemma igen efter vår heldagsutflykt. En jättemysig dag på tu man hand med Humlan. Pappa Michael har legat hemma och sovit efter sin nattjour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar