tisdag 12 april 2016

Viloveckan hos mor och far

Nu är vi åter i Strömbäck, vi kom hem igår efter en 8 dagar lång vistelse i Kramfors. Michael var mestadels i Sollefteå och jobbade, men jag och Humlis njöt av lugna sköna dagar hos mormor och morfar. Tyvärr blev Noomi lite sämre i sin förkylning i början av veckan med besvärlig astma som följd. Naturligtvis hade vi inte med oss inhalationsmedicinen, men det löste sig med nytt recept, så nu finns det även astmamedicin hos mormor och morfar, och det är ju inte helt fel!




På förmiddagarna skrotade vi mest på hemma, men flera eftermiddagar gick vi och hälsade på Åsa. Noomi trivs bra där, att prova igenom alla Åsas gamla clips-örhängen är en favorit. Sen får vi alltid så gott fika, så vi blev alltid sittande ganska många timmar innan jag orkade mig upp från soffan...

 

Noomi har blivit en hejare på pussel under veckan. Hos mormor och morfar finns det lite svårare pussel vilket var en bra utmaning för Humlan och hennes nyodlade pusselintresse. Helt plötsligt var ett pussel på 20-30 bitar ingen match längre, hon har liksom kommit på knepet.
Här lägger hon mitt gamla favvopussel med alfabetet, det är däremot betydligt mer än 30 bitar, men med lite hjälp gick det bra det med.
 

Vilken tur att det finns en sån fin vagn hos mormor och morfar som man kan få ligga nedbäddad i när man inte är så pigg...
 

Ritat har vi också gjort. Här är Noomis senaste verk, mamma och pappa. I mammas mage ligger lillebror, detaljerat illustrerad med både armar, ben och ögon.
 
Vi har även varit i Sollefteå vid två tillfällen för kontroll av mitt blodtryck och bebisens mående. Allt var bra båda gångerna som tur var. På tisdagen åkte jag dit själv och passade på att träffa min kompis Lina för en riktig långfika på Café Petter efter sjukhusbesöket. Sen mötte jag upp Michael och vi åkte till våra goda vänner på middag. De har nyligen flyttat till hus och dessutom väntar de också barn snart!
På fredagen fick Noomi följa med till sjukhuset. Hon tycker att det spännande med bebiskontrollerna och verkar trivas bra på sjukhuset. Efter läkarbesöket ville hon gå till pappas jobb, så vi följde med ned till IVA där Michael jobbade den dagen.

Här är Noomi framför den fina fiskväggen i centralhallen på sjukhuset. Den har jag minnen av sen jag var barn och hälsade på Emma och mamma på BB. Det var roligt att ha fått en lillasyster, men att gå ut och titta på fiskväggen med pappa var vääldigt spännande det också...
 

Efter sjukhusbesöket hade jag lovat Noomi att gå på kondis och fika, så det blev ytterligare ett besök på kära gamla café Petter. 
 

Vi hann även gå till badhuset på fredagen, Noomi, jag och morfar. Humlan fick inviga sina nya badbyxor, de gamla babysimsbyxorna var alldeles för små, hon valde ett par blå med bilar på den här gången.
Det var härligt på badhuset, vi höll mest till i barnbassängen, där kände Noomi sig mest bekväm. Självklart hade vi med oss fika, man blir vansinnigt hungrig av att bada (speciellt när man är jättegravid!). Noomi hade nog kunnat vara kvar och badat betydligt längre, men tillslut var vi ändå tvungna att bege oss hemåt. Familjen Forslund var nämligen på ingående och det började bli middagstid.
 
Helgmorgnarna för de här fina små kusinerna tillbringades sedvanligt hos mormor och morfar där first breakfast serveras!
 

På lördagen åkte jag, Emma, Hilding och mamma på Pingstkyrkans second hand. En superbra och välsorterad loppis där man alltid fyndar. Så även denna gång. De har även en cafédel där de gräddar wienerbröd, så det var vi naturligtvis tvungna att prova också. Jag kom hem med några tavlor och ett fint Höganäskrus bland annat.
På eftermiddagen hade vi 82-årskalas för farmor. Mamma och pappa hade gjort smörgåstårta och sen vankades det prinsesstårta. Gott och trevligt firande!

Här är Hilding med gammelfarmor.



Lördagkväll = discokväll. I alla fall om man har en moster som heter Emma. Noomi fick gå på sitt livs första (men garanterat inte sista) disco, vi hade till och med gjort en riktig biljett. Jag satt i biljettkassan och hade även som uppgift att komma in med snacks och dryck. Ambjörn och Hilding var DJ's och Humlan och moster Prosten dansade loss i varsin hatt. De hade haft danstävling också och Noomi var väldigt nöjd med kvällen.
 

Kusinduo i hatt - alltid festligt!
 

På söndagen gjorde vi en utflykt till Gissjö, vi hade med oss lunchpizza som vi avnjöt i solen. Noomi hade öppnat sin tussilagobutik och affärerna gick strålande. Man betalade med eklöv och Humlan blev riktigt förmögen efter en stund.
 

Ja en härlig vecka som ni förstår med mycket familjehäng. Det var skönt med lite miljöombyte och jättetacksamt att få så mycket hjälp och avlastning med Noomi när krafterna tryter så här i sluttampen av graviditeten.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar