onsdag 20 april 2016

BB-dygnet

  På eftermiddagen, vid 15-tiden, efter Ruben fötts fick vi komma upp på BB. Ett stort fint rum bara för oss tre med lyxigheter som skötbord med infravärme för det minsta pyret. Tydligen har man tagit bort de här plastbaljorna på hjul för bebisarna på BB här i Umeå, nu vill man främja hudkontakt och rekommenderar att bebisen sover i babynest mellan föräldrarna och bärs i sjal som lånas ut på avdelningen. Vilken tur att vi hade med Rubens fina babynest!

Vid 17-tiden fick vi finbesök av Noomi, mormor och morfar. Noomi kom med sin låda doc Mac Stuffins-duplo i högsta hugg som hon fått i storasysterpresent av mormor och morfar. De hade också köpt en gul minikånken till Ruben.


Mormor och morfar för tredje gången!
 


Humlis tyckte förstås att det var spännande med lillebror, men hon tyckte nog också att det kändes väldigt konstigt. Rätt som det var ville hon hellre gå ut och leka i lekhörnan, hon minns den från när jag låg inne på antenatal som är samma avdelning.


  

Vi stannade bara ett dygn på BB, jag hade ställt in mig på minst två med tanke på hur jag mådde efter förra snittet. Men detta var helt annorlunda. Redan samma kväll fick jag hjälp att kliva upp första gången och sen var det inga större problem. Jag klarade mig utmärkt med bara Alvedon och Ipren som smärtlindring och kände mig väldigt rörlig och pigg. Vi fick bra hjälp med amningen den här gången, så snälla och gulliga barnsköterskor som kom med små tips och snälla, uppmuntrande ord.

Här är Ruben i sin BB-outfit, byxorna stora på de små pinnbenen...

 


Lille Ruben mådde gott på BB, här var det blöjbyte på G. Trots värmen tyckte han inte att det var någon hit, utan skrek oavbrutet. Men nu börjar han vänja sig vid skötbordet här hemma och är oftast lugn.

 

Man blir trött av att föda barn, födas och bli pappa. Så här gott sov mina killar efter frukosten på torsdag.
  


 På torsdag efter lunch kände vi oss redo att åka hem. Noomi kom och hämtade oss och vi packade ned Lillebror i babyskyddet och bäddade om med filten.

 


Hej då BB och tack för den här gången! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar