söndag 31 januari 2016

Tredje trimestern!

Graviditetsvecka 29 nu och därmed har vi gått in i tredje trimestern. Det är inte klokt vad snabbt denna graviditet går. Tycker knappt vi kommer in i en ny vecka förrän den är slut.. Och nu är det inte ens tre månader kvar tills lillebror kommer. Så spännande! Vi funderar mycket på hur han kommer att se ut, blir det här barnet mer likt mig kanske... kommer han vara lik Noomi? Och vad ska han heta?? Storasyster har gett oss tre namnförslag; Ellen, Labolina och Alfons. Det lutar väl mest och Labolina i nuläget...haha! Nä men vi har faktiskt ett par namn som tagit sig till final i vår namnprocess, men de behåller vi för oss själva ett tag till.

Magen känns stor nu! Den är liksom i vägen mest hela tiden. Ändå har jag pratat med flera på jobbet som inte varit helt säkra på om jag är gravid, så fullständigt enorm är jag nog ändå inte.
Men den växer som den ska, jag var hos barnmorskan i tisdags, och SF-måttet följer prydligt mittenkurvan. Blodtrycket var ok också, skönt! Nästa besök blir om drygt två veckor, men innan dess ska vi hinna med ett nytt tillväxtultraljud på onsdag. Det ska bli spännande. Vi är så fundersamma på om det där stora, runda, hårda uppe till höger i magen är Lillebrors huvud eller rumpa? 



Noomi fick sig en buff på kinden av Lillebror häromdagen, mysigt! Hon är så go och fin med magen, klappar och pussar.

Ryggen är som den är, jätteont vissa dagar, och andra dagar helt ok. Idag har jag varit på gravidyogan för andra gången, och det verkar helt klart lindra en del. 
Foglossningen går lite upp och ned den med, jag känner tydligt om jag har gått för långt och för snabbt, så hädanefter är det lagom korta och långsamma promenader som gäller!

Vi (eller mest jag) fortsätter med boandet också inför lillens ankomst. Vi har köpt ytterligare ett skötbord på blocket, så nu har vi ett till båda våningarna. Även två fina skötbäddar har klickats hem på nätet. Nu återstår bara några fina korgar att ha på hyllorna under, tur att IKEA öppnar här i Umeå om en månad! Idag provade vi att stoppa in liggvagnen i bagaget på bilen, den rymdes som tur var! Vår bil har ju tyvärr inte det största av bagageutrymmen och hittills har vi bara haft sittvagnen med oss till Noomi, liggkorgen tar en del plats verkligen. Skönt att veta att vi inte behöver byta bil eller vagn i alla fall!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar