onsdag 13 januari 2016

Barnmorskebesök v.25+5

I tisdags var det dags för barnmorskebesök, alltid lika roligt att gå dit, och nu var det även dags att börja mäta SF-måttet! Spännande att jämföra alla värden med förra graviditeten.

Blivande storasyster ville jättegärna följa med in till barnmorskan. Vi hade egentligen tänkt att Michael skulle hämta upp henne på väg hem från jobbet, men väl i väntrummet blev ju Noomi såklart jättebesviken när pappa kom. Det slutade med att vi gick in till barnmorskan alla tre.

Allt gick bra med mätningarna och blodproverna. Det enda som först var lite avvikande var mitt blodtryck! Vid första mätningen var det 150/97, och då hade jag ändå suttit i väntrummet 20 minuter... Det var förstås inte så roligt och tankarna på en ny havandeskapsförgiftning kom såklart. Men sen fick jag ligga och vila på britsen en stund, och vid nästa mätning var trycket lägre. 140/80. Som tur var hade jag ingen protein i urinen (vilket kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning)

Hb 120 (trots att jag varit urdålig på att ta järntabletterna)
Blodsocker 5.5
SF-mått 24 cm (precis mitt på kurvan!)

Blodtrycket var ju som sagt ok till slut, men för säkerhets skull ska jag dit igen om 2 veckor. För alla oroliga kan jag lugnande berätta att jag sen kontrollerat blodtrycket hemma, det var lågt och fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar