söndag 3 januari 2016

Gravidstatus vecka 25

Nu har vi gått in i vecka 25 här i graviditeten. Dagarna och veckorna rullar på snabbt, förra gången kunde jag säga exakt på dagen hur långt gången jag var, nu får jag verkligen tänka efter.

Det är mycket som känns annorlunda den här gången jämfört med min första graviditet. Framförallt känner jag mig så mycket mer gravid den här gången och har gjort det i många veckor nu. Magen är större, kilona tickar på snabbare, det är jobbigt att böja sig framåt, sitta på huk osv.... ja ni hör, en enda klagosång:) För att krydda klagandet ytterligare har jag dessutom börjat känna av foglossning och allmänt ryggont. Funderar på att skaffa ett sånt här foglossningsbälte om det blir sämre.

Självklart finns det mer orosmoln också den här gången. Minnena från de sista veckorna med Noomi i magen, för att inte tala om förlossningen, är starka! Men hittills ligger blodtrycket lågt och bra. Dock har jag enormt mycket sammandragningar. De kommer och går lite i perioder, men i mitten av veckan var de så mycket och onda att vi var nära att ringa förlossningen... Nu är det lugnare, eventuellt kan sammandragningarna bero på att livmodern blir lättretad av att jag har bakterier i urinen, grupp-B-streptokocker. Nu har jag precis avslutat en antibiotikakur för detta, så förhoppningsvis lugnar det ner sig.

Imorgon har vi tid på spec-MVC för tillväxtultraljud. Roligt att få se lillebror igen och spännande att se hur stor han är.

Så här ser magen ut nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar