torsdag 6 april 2017

Cykelpromenad kl 18:20

Alltså, vårljuset! Hurra verkligen. Idag efter middagen ville Noomi gå ut och cykla (såklart), så hon jag tog på oss och gick ut. Det är väl en mild överdrift att kalla det för en ljummen vårkväll, men solen sken åtminstone och det kändes skönt med bara fingervantar och tunn mössa.
Först ville Noomi gunga, jättehögt, i sin kompisgunga. Jag tittade till mina små odlingar i uterummet och vi förundrades över att det smält bort så mycket snö från vår gräsmatta.



Sen tog vi en sk. cykelpromenad. Noomi på cykel och jag gåendes, perfekt kombo! Noomi är riktigt ihärdig med cyklandet och kommer en bra bit. Det långa utförslutet ned mot folkhögskolan är favoriten, och har man cyklat så långt kan man ju lika gärna ta sig en kik på vattnet i bäcken också.
Sen började klockan bli sen och jag tyckte att vi skulle gå tillbaka hemåt. Det ville såklart inte Noomi. "Bara den vattenpölen också" osv. Men till slut rullade hon in med cykeln på gården och parkerade den på den lilla cykelparkeringen vid husväggen. Varm choklad och limpmacka till kvällsmat hägrade...





Ruben hade en hektisk förmiddag idag. Direkt efter att vi lämnat Noomi på förskolan åkte vi in till sjukhuset för att träffa en barnpsykolog. Ruben är ju som ni vet forskningsbebis, och nu var det dags för en utvecklingsbedömning. Han fick sitta i mitt knä vid ett bord mitt emot psykologen som testade honom på en massa olika sätt. Kognitivt, finmotoriskt och grovmotoriskt. Väldigt spännande att se de olika momenten. Ruben var intresserad och försökte så gott han kunde, men när det kom ätbara saker med i bilden, då såg han ytterst belåten ut kan jag lova. Det gick ut på att kolla pincettgreppet, små majsringar ströddes ut på bordet framför honom. Man ville också se om barnet kunde plocka ringarna och lägga dem i en burk... Pincettgreppet var perfekt om man säger så, men särskilt många ringar i burken blev det inte....(1 stycken).

Ruben var jätteduktig under hela testet, det tog ändå en timme. Men sen var han jättetrött och somnade som en stock i bilen på väg hem och sov sedan två timmar hemma ute i vagnen.

Dagens Rubin;








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar