onsdag 7 december 2016

Senaste nytt på mellanmålsfronten!

Ruben är en vääldigt matintresserad bebis, precis som Noomi var. Han är dessutom en riktig gourmet, och föredrar hemlagat alla dagar i veckan. Jag brukar laga riktiga storkok som jag fryser i istärningsformar och sen tippar ut i påse. Hittills har det blivit "lasagne", kycklinggryta med ris, torsk och rotsaker och en rätt som heter Flygande Kalle som innehåller kyckling och banan bland annat. Jag lagar efter recept på Sempers hemsida, men modifierar oftast lite.

Dock har det känts lite enahanda på mellisfronten för Ruben. Banan är liksom standard åtminstone en gång per dag och oftast går det även någon klämpåse.
Min syster tipsade om att göra grötpinnar,  det äter nämligen barnens kusin Hilding med liv och lust. De innehåller havregryn, blodpaltbröd, banan, ägg och kokosolja bland annat och bakas som en långpannekaka ungefär. Tack vare blodpaltbrödet är de väldigt järnrika, vilket är toppen för små barn.
Sagt och gjort, igår bakades det grötpinnar, vilket uppskattades av både Noomi och Ruben.


Det här med klämpåsar är verkligen otroligt smidigt, oftast väldigt kladdfritt och barnen älskar dem. Men, de kostar mellan 10-14 kronor styck och vi gör säkert av med minst 8 stycken i veckan, det blir snabbt hundralappar. Dessutom känns det inte 100% bra tycker jag med frukt som kan stå i butikshyllorna i flera år... nu beror ju det i och för sig inte på tillsatta ämnen, utan på värmekonservering, men ändå.
Men nu blåser det nya vindar även på klämmisfronten. Jag har beställt flergångsklämpåsar från Minusqueeze som man fyller själv med smoothie, gröt eller vad man nu önskar. Idag testade jag att göra en smoothie av banan, jordgubbar och lite äppeljuice. Det blev stor succé, att få det serverat i dessa supersnygga påsar med djur på var en trevlig bonus tyckte Noomi.
Så snart våra avokados mognat ska jag testa att göra smoothie med mer grönsaker också. En smart grej är att frysa klämpåsen med smoothie om man ska på vift, då hinner den tina lagom till det är dags att äta, och den blir inte dålig.


3 kommentarer: