tisdag 22 november 2016

Pepparkaksbak

Idag har jag och Noomi bakat pepparkakor efter förskolan. Vi gjorde egen deg igår, redan då var Humlan enormt pepp på peppisbak, så det här med att degen skulle vila i kylskåpet ett dygn tyckte hon var segt.

 Idag var det då äntligen dags, Lillebror ivrigt påhejandes från antilopen, han fick inventera bestickslådan medan vi bakade.

Och prova bagarmössan...


Precis som förra året vräkte Noomi i sig rätt duktigt med deg, trots att jag skrämde henne med att det kan jäsa i magen... Men hon bakade också! Jag kavlade och Noomi tryckte ut figurer. Kaniner, hästar, kameler, elefanter, hundar, hattifnattar och ett och annat klassiskt hjärta.


Det blev ett gäng fina pepparkakor!


Jag hade en tanke att vi sen skulle dekorera kakorna också, spritsa kristyr i olika färger och så. Som tur var hade jag inte sagt något om det till Noomi, för när den sista plåten var gräddad kändes det ganska färdigstökat i köket. Ruben var urless på att sitta i barnstolen och jag var sååå trött.


Ett lyckat pepparkaksbak till ända, och Noomi provsmakade en hattifnatt. Den var god lät hon meddela!





5 kommentarer:

  1. Tur att våra barn har en bakande moster, brukar ju köpa färdiga😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får de kanske komma till dig och baka!

      Radera
    2. Självklart, låt barnen komma till mig:)
      Tänker att det är bra att vi har lite olika kompetens inom klanen!

      Radera
    3. Faktiskt! Jag ordnar disco!💃

      Radera