fredag 4 november 2016

En maxad fredag

Vilken dag alltså! Den har känts så lång och vi har hunnit med en hel massa trevligheter.

Igår kväll tog jag och barnen tåget till Kramfors, möttes av våfflor till kvällsfika hos mormor och morfar på Babelsberg och fick krypa ned i sängarna där vi alltid sover så gott. Ja, utom Ruben då förstås, den lille nattmarodören. Han vaknade sisådär varannan timme och ville ligga och snutta i 30-60 minuter per gång... sååå segt verkligen. Kände mig som ett vrak imorse och tyckte otroligt synd om mig själv. Tur att jag hade både mamma och pappa att beklaga mig för.

Tack och lov vet jag ju innerst inne att den här mest akuta tröttheten brukar avta efter en stund och så var det även idag. Efter frukost gjorde vi oss i ordning för att promenera till Änglaförskolan, Liten och stor på församlingsgården här i Kramfors. 


Det var änglafest där idag vilket Noomi tyckte var toppen! Hon fick låna ett par änglavingar när hon kom och sen fick barnen pyssla ett änglaspö av glitter och en blompinne. Total lycka för vår glitter- och glamourälskande dam. Dessutom hittade Noomi en flicka att leka med, en storflicka som var 5 år, jättespännande när man bara är 3,5 själv. Och Agnes, som flickan hette, verkade uppskatta att få vara äldst och ha en lite idol efter sig.
Till fikat fick vi förutom de vanliga mackorna, även tårta! Är det änglafest så är det.



Sen har festligheterna avlöst varandra kan man säga. Efter lunch hemma gick vi till biblioteket med morfar, det var nämligen Bamsekalas. Där fick man fika farmors bullar och smaka Lilleskutts morötter, göra en Bamsebrosch, tillverka skrotpyssel med Idéverkstan bland annat. Vi hann varken med sagostunden eller filmvisningen, men det gjorde inget. Noomi fick en rejäl dos Bamse i alla fall och gick nöjd och glad hem med Bamsebroschen på klänningen och sin av skrot tillverkade ängel i handen.


När mamma slutade jobba vid 15 åkte vi till kyrkan i Skog för att tända ljus på min mormor och morfars grav. Det var öppet i kyrkan där det var mysigt och stämningsfullt med tända ljus och orgelmusik. Det bjöds på fika i kyrkan också och det var skönt att få sitta ned i värmen en stund.
Noomi var väldigt fundersam över det här med vad en grav var, och hade många frågor om min mormor och morfar låg där under osv. Hon tog sin uppgift på största allvar att placera mosshjärtat på ett fint ställe och hjälpte mormor att tända ljuset.




Det var så fint i Skog idag, det hade snöat precis och det var ett väldigt vackert ljus precis innan skymningen.



En späckad dag för Noomi som ni förstår, hon var väldigt trött när vi kom hem. Lite barnprogram på mormors padda fick avrunda hennes dag.
Mamma, jag och Ruben tog en promenad till kyrkogården efter middagen och tände  en lykta i minneslunden och tittade på alla ljus som brann. Fint!

Nu håller jag tummarna för en bättre natt med min lille Rubin, tja, så värst mycket sämre kan det ju faktiskt inte bli vid närmare eftertanke...

Önskar er alla en fin Alla Helgona helg!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar