torsdag 26 juni 2014

Hemma-hos-oss del 1 - Noomis rum

Nu har vi bott i vår "nya" lägenhet i ganska precis 8 månader. Dags för ett hemma-hos-reportage i sann Hus och Hem-anda tycker jag! Vi börjar första delen med Humlans rum, nystädat och fint dagen till ära.

 På hennes dörr sitter en lejonaffisch från Borås djurpark där vi var i våras. Skylten ovanför gjorde jag till Noomis ettårskalas, vi hade den på ytterdörren då.



När man öppnar dörren ser man till höger hennes stringhylla av pocketvariant. Där står "finsakerna", se men inte röra typ. Briobilarna leker hon såklart med, men vi tycker de är så snygga, så de har kvalat in på finhyllan de med. De övriga sakerna är mestadels doppresenter.
Hyllan under är från Ikea och rymmer Noomis leksaker. Den fina rosa trasmattan på golvet har min farmor vävt.



Till vänster när man kommer in är Noomis kökshörna och bokhyllevägg. Leksaksköket med tillbehör kommer från IKEA och bokhyllorna från Åhléns. Den gamla skolplanchen är köpt på blocket. Ovanför köket skymtar en bit av tavellisten och ett vimpelspel som Michael och jag har pysslat ihop av lite gamla tyger. Ett litet hörn av den gula rislampan från Färg och form syns också.
 


Finhyllan i närbild. Den blå fågeln har Noomi fått i present av Emma och Ambjörn, köpt på Färöarna av en lokal glaskonstnär. Ljusstaken från Bengt och Lotta är en doppresent liksom mässingängeln och glasängeln. På hyllan under står ytterligare doppresenter, och längst ned står de fina tovade tofflorna som min kompis Lina gjort.

   


Bredvid kökshörnan står sängsoffan. Det är Ikeas Hemnes, både smart och snygg tycker jag. Förutom att fungera som soffa och enkelsäng kan man också dra ut underdelen och förvandla den till en dubbelsäng. De inbyggda sänglådorna under rymmer MASSOR. Alla Noomis kläder ryms t.ex. i den längst till vänster. Kuddarna i soffan har jag sytt fodral till av ett gammalt Ikeatyg designat av 10-gruppen.
 

Ovanför soffan sitter två tavellister med lite av varje på. Tavlan längst till vänster med blommor liksom ljusslingan med fjärilar är köpta på Gekås i Ullared, den stora bokstaven N i trä är köpt på garn väv och inplock i Kramfors. På listen står också foton och Noomis små glitterballerinas i storlek 16/17 som hon fick i present när hon föddes. Den lilla katten Gustav-nallen är min gamla som jag fick av min mormor och morfar när jag var bebis. 

'


I bortre hörnet av rummet finns en smyg perfekt för liten kontorshörna. Skrivbordet är min mormor och morfars gamla som jag målade om för några år sedan och hade i Umeå. Nu är det ommålat igen. Stolen är ett ommålat loppisfynd från Mjällom och lampa och överskåp kommer från IKEA.
 
Slut på del 1. Fortsättning följer... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar