onsdag 4 september 2013

Mosfabriken

Man kan inte beskylla oss för att ligga på latsidan inte. Dagens projekt har innefattat bilstädning, promenad och äppelplockning hos farmor för att sen fortsätta i köket. Pappa och jag har haft äppelmosfabrik och gjort ca 200 portionsformar med osötat äppelmos till Humlis. Perfekt att ta fram en kub ur frysen och lägga på gröten. Detta lilla mosprojekt tog hela kvällen, men nu är köket sanerat och alla småburkar har fått plats ute i frysboxen.

Humlis har badat idag också. Badrummet blev inte fullt så blött som senast utan det var lite mer sofistikerat badande den här gången. Hon blev alldeles lockig i håret efteråt!
När vi var på Erikshjälpen igår fyndade jag några barnböcker för en spotstyvel. Idag läste vi "när spökpappan blev sjuk" med lilla spöket Laban. Lässtunden uppskattades och Noomi såg intresserad ut (och sugen på att stoppa hela boken i munnen)

Jag har kommit igång bra med barnmatslagningen också. Igår gjorde jag en vegetarisk lasagne och idag en torskgryta med rotfrukter. Vi kom på att man kan hämta inspiration från barnmatsburkarna i affären, och sen laga egna varianter. Det blir otroligt mycket billigare att laga egen barnmat och dessutom räknade jag ut att mina portioner innehåller mer än dubbelt så mycket fisk jämfört med köpematen (8% fisk i Sempers skärgårdsgryta).

Humlis har varit mycket med sin morfar de här dagarna. Varje morgon klockan 06 får hon hjälpa till med mormors morgonfika och sen följa med upp. Att bli skjutsad i dockvagnen är spännande tycker Noomi och hon ryms alldeles perfekt i den. Vi har haft riktigt härliga dagar hos mormor och morfar, jag och Humlan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar