torsdag 18 februari 2016

Graviditetsvecka 32 - ingen dans på rosor just nu

Graviditeten fortsätter framåt i rask takt. Idag går vi in i vecka 32!

Mycket har hänt på några veckor och tyvärr inte enbart positiva förändringar. Men viktigast av allt är att bebisen mår bra, vilket han verkar göra. Han och magen växer som de ska och han är fortsatt en otroligt aktiv krabat i magen. Typ hela nätterna...

Mina ryggsmärtor har blivit mycket sämre sista veckorna tyvärr, och för en vecka sen var jag tvungen att gå hem från jobbet för att jag inte stod ut längre. Helt omöjligt att tänka en klar tanke när man är helt dimmig av den konstanta smärtan. Det kändes jättesvårt att fatta beslutet att gå hem från jobbet, men samtidigt kändes det ohållbart att pressa sig mer och "stå ut" i ytterligare två månader. Dessutom har jag en hel del smärtsamma sammandragningar som inte blir bättre av jobb och ryggvärk. Så, nu är det färdigjobbat på ett bra tag. Konstig känsla, men en lättnad att få lyssna på kroppen och kunna anpassa dagen efter min ryggs behov. Det innebär långsamma promenader och en hel del vila i ryggläge.

Att vara sjukskriven är dock ändå ett heltidsjobb. Nästan varje dag den här veckan har jag haft tider att passa hos barnmorskan, sjukgymnasten etc. Igår var vi på spec-MVC igen och träffade min läkare som jag har där. Vi har nu bestämt att lillebror kommer att födas med ett planerat kejsarsnitt och vi har till och med bestämt datum. Lite konstigt att redan nu veta hans födelsedag, såvida allt går som det ska det vill säga. 

Tyvärr har mitt blodtryck visat lite tendenser på att stiga sista tiden, men vi håller tummar och tår för att det håller sig i schack nu när jag bara är hemma och vilar. Än så länge är det inget jag behöver medicinera för och bebisen har de koll på med de regelbundna tillväxtultraljuden var fjärde vecka. 

Som kronan på verket har det visat sig att jag har 98 i Hb (blodvärde) och nästan obefintliga järndepåer. Så nu ska jag få järninfusioner två gånger i veckan här framöver för att boosta kroppen inför operationen. Som sagt, ett heltidsjobb att passa alla tider!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar