söndag 14 juli 2013

Bröllop i dagarna tre...

Nu är vi hemkomna, trötta och slitna, efter en fantastisk bröllopshelg på Utviksgården.
Arbetet och planeringen har ju pågått så smått ända sen i våras men började på allvar för oss i "staben" i torsdags. Då påbörjade vi matlagning, dekoration och dukning av logen och en massa annat pyssel.

På fredag anlände en del av gästerna, då vankades det nämligen grillkväll nere vid stranden. Utviksgården ligger så vackert vid Norafjärden. Goda burgare med smarriga tillbehör och trevligt sällskap. Laddade med energi blev det sen brännbollsmatch, lag Emma vs lag Ambjörn. Vi var otroligt peppade men förlorade tyvärr med några poäng.

 


Kärt återseende av Maggie, som dessutom visade sig vara en av mina bloggläsare:) En spontan bloggträff med andra ord!
 Så kom lördagen och de sista förberedelserna ordnades. Vi gjorde oss fina och åkte till Skogs kyrka där vigseln hölls. Skogs kyrka ligger också väldigt fint vid Storsjön. Våra föräldrar gifte oss där och mormor och morfar har sin grav just utanför kyrkporten. Känns fint att de också fick vara med på ett hörn.
Vigseln var så vacker och stämningsfull. Kände mig riktigt pirrig, nästan som om jag själv skulle gifta mig... Humlis skötte sig exemplariskt och blev bara lite less efter ringväxlingen. Tror hon trivdes med tillställningen eftersom det var mycket sång och musik och det gillar hon!


Björn, Vide och Noomi - finklädda och snygga som bara den!

Mina fina älsklingar utanför kyrkan.



Alfonsdockan var såklart med.

Det vackra brudparet!



Brudparet anlände sen till Utviksgården med båt, riktigt kungligt. Maria var pyntad med flaggspel dagen till ära. Vid bryggan väntade ett spelmanslag som sen ledde oss upp till gården där brudskålen hölls. Vi serverades även bröllopstårta, ett lite ovant men bra upplägg. Jonas och Martin hade bakat fantastiska tårtor, både vackra och otroligt goda!



Konditorerna

Ja, de var lika goda som de ser ut!

Vackraste bruden!


Bröllopsfesten hölls i gårdens loge, vackert dekorerad och pyntad. Till förrätt åt vi en rödlökscheesecake (mumma!), därefter var det en underbar buffé med både vildsvin, älg och fisk tillsammans med sallader och citronbröd. Det var många som höll tal och sjöng under middagen och till och med jag hade lyckats skriva ihop ett tal som jag dessutom vågade läsa upp. Det kändes roligt.
Efter middagen blev Noomibus, kvällens partypingla, trött och fick somna i vagnen. Jag hade köpt illgröna hörselkåpor till henne, vilket visade sig vara ett smart drag. Hon sov som en stock där i stojet.
Sen dukades nästa buffé upp, ett dessertbord! Jag som är svag för sötsaker befann mig i efterrättshimlen... Jonas och Martin hade gjort praliner och tryfflar, pannacottor och biskvier, återigen både vackert och gott. Festen fortsatte, det röjdes undan bord för dansgolv, och jag fick mig en dans med min stilige make (även kvällens toastmaster) innan vi tackade för oss. För de andra fortsatte festen till långt in på småtimmarna.



Idag bjöds det på brunch och paketöppning. Brudparet fick en massa fina saker! Men innan de får njuta av presenterna väntar deras bröllopsresa som de precis åkt iväg på. En 11-dagars kryssning till Island och färöarna bla.

Tusen tack Emma och Ambjörn för en härlig bröllopshelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar