måndag 18 februari 2013

Söndagen den 10/2-2013 - Välkommen till världen

Klockan 16.55 föddes vår lilla docka - Noomi Carin Elvira.

Det hann aldrig bli någon riktig förlossning utan allt skedde väldigt snabbt, 16 dagar före utsatt datum. Jag hade haft permission över helgen och kom tillbaka till förlossningen på söndag förmiddag för blodtryckskontroll och återinläggning inför en igångsättning under veckan. Jag hade samlat på mig mycket vätska under helgen och svullnat rejält i ansiktet och dessutom nästan inte kissat något alls... Michael hade precis lämnat mig och åkt hem för att tvätta när mitt blodtryck plötsligt skenade iväg uppåt. Man provade att ge mig intravenösa läkemedel upprepade tillfällen men trycket fortsatte trots detta att stiga.
Hittills under min havandeskapsförgiftning hade Buffa aldrig visat tecken på att må dåligt utan alltid haft fina kurvor och bra flöde i navelsträngen. Plötsligt gick hennes hjärtljud ned kraftigt under några minuter. Detta skedde sen igen ytterligare två gånger innan man beslutade om urakut snitt. Tack och lov hade Michael hunnit tillbaka!

Rullades snabbt iväg mot operation och sövdes en liten stund senare. Michael var med under snittet och fick se sin dotter komma ut, livlös, utan egen andning och först hördes heller inga hjärtljud. Men hon var stark vår lilla kämpe, efter bara några minuter ute hos barndoktorn hade hon, med lite andningshjälp, kommit åter till livet. Hon fick apgarpoäng 5-8-10, vilket är fantastisk snabb återhämtning.

Det var sååå oerhört skönt att vakna och höra att allt hade gått bra till slut, när jag somnade trodde jag inte att vårat barn skulle överleva.
På uppvakningsavdelningen kom Michael med lilla Noomi och vi fick äntligen vara tillsammans alla tre. Tyvärr fick jag ligga kvar på IVA över natten, och det var den längsta natten någonsin. Som jag längtade efter min lilla familj. Michael sov i vår BB-sal och Noomi övernattade hos personalen på förlossningen.










En nätt liten flicka på
2 640 gram och 45 cm lång. Alldeles ljuvlig, helt perfekt! En kalufs av mörkt hår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar