torsdag 22 augusti 2013

Lycksele djurpark

Idag har jag och Humlan varit på utflykt till djurparken här i stan. Vi tog en promenad dit efter lunch och kom perfekt för att hinna titta på sälmatningen. Två honor bodde i bassängen, Wilma och Totta. De kunde en hel del trick och var allmänt tjocka och fina. Visste ni att sälar kan dyka ned till 300 meters djup?
Efter sälshowen blev Noomi trött och sov sen otroligt gott i nästan två och en halv timme! Under tiden hann jag få rejält med benträning i de branta backarna och se många olika nordiska djur. De hade stora hägn och såg ut att ha det bra.
Björnen Athena hade fått tre ungar i år, jag kände lite samhörighet med henne när jag såg att hon ammade alla sina ungar samtidigt. Hon  var dock mer bestämd med att säga ifrån när hon tyckte det var nog än vad jag brukar...
Klockan 14 var det rovdjursutfodring. Man fick se när djurskötaren matade varg, fjällräv, rödräv, lo och djärv. De åt älgkött allihopa. Djurskötaren berättade en massa roliga saker som hade hänt genom åren, otroligt underhållande. Humlis missade tyvärr de flesta djuren men vaknade lagom till att kika lite på lantrasgetterna en stund innan vi promenerade hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar